Osudy herců a peripetie kolem natáčení filmu Babička z roku 1940 připomene Jiří Bartoň

Výrazná tvář předurčuje herce Jiřího Bartoně k postavám charismatických mužů i vrahů. V poslední době ale vystupuje také na koncertních pódiích jako šansoniér. Ale věnuje se nejen herectví či hudbě.  Jenom v loňském roce absolvoval více než dvacet přednášek či besed po knihovnách v Čechách a na Moravě. Jeho besedy a přednášky se točí jednak o indické numerologii, jednak o hercích a filmech první republiky a protektorátu. Pro další sezónu chystá povídání o zfilmované Babičky režiséra Františka Čápa z roku 1940.

„Moje nová přednáška se bude týkat okolností vzniku a různých peripetií kolem natáčení filmu Františka Čápa Babička z roku 1940. Osudy řady jeho hereckých představitelů i dalších tvůrců byly velmi zajímavé, leckdy až vypjatě dramatické a bude tedy o čem vyprávět. Spisovatelka Božena Němcová by letos oslavila dvousté výročí svého narození a tato okolnost mi při tvorbě přednášky krásně přihrála do karet," říká Jiří Bartoň.

Kyjovský rodák Mgr. Jiří Bartoň (1977) je vystudovaný filmový historik, přesto léta působil v brněnských divadlech, pět let byl v angažmá v Divadle Šumperk. Poslední roky žije v Praze a je na volné noze. Hraje v několika inscenacích v Praze i po celé republice. Nedávno měla v pražském Divadle U22 premiéra komedie německého dramatika Davida Giesselmanna O klucích aneb Jsem kuchta, ve které vytvořil postavu státního zástupce Aschenbacha.

Vedle toho hraje v televizních seriálech, objevil se i v několika zahraničních filmech. Za klavírního doprovodu Marie Drkulové vystupuje ve vlastním šansonovém recitálu Staré filmové melodie. Přednáší na Mezinárodní konzervatoři Praha herectví a dějiny českého filmu.

Je spoluautorem publikace Velká kniha herců první republiky a protektorátu, kterou před rokem vydalo nakladatelství Petrklíč. Právě tato publikace způsobila, že začal jezdit po besedách prakticky po celé republice. Vedle toho moderuje a zpívá na vernisážích. Naposledy tomu bylo začátkem července na zahájení výstavy "Kultovní filmové plakáty 60. let" v Kroměříži.

Na otázku, co mu dává setkání s lidmi, kteří chodí na jeho besedy, Jiří Bartoň odpověděl: „Jedna herečka kdysi řekla, že každá nová role je to pro ni něco jako shledání se s milovaným člověkem. Nějak podobně bych charakterizoval moje setkávání s lidmi na besedách, které jsem sice nikdy předtím neviděl, ale většinou mezi námi poměrně rychle dochází k jakémusi vnitřnímu propojení. Z mé strany opravdu nikdy nejde o nějaký formální kontakt, posluchačům dávám to nejlepší ze sebe a oni to myslím velmi dobře vnímají. Navíc na ty přednášky pokaždé, jak já tvrdím, vždy přijdou pouze ti, kteří tam z nějakého hlubšího důvodu mají přijít. A ten společně strávený čas dvou hodin je obohacující, jak věřím, nejen pro ně, ale i pro mě samotného, protože ti lidé mi svými reakcemi poskytují velmi smysluplnou zpětnou vazbu.”

Text a foto: Robert Rohál

Dárky z Levandulového údolí

Dárky z Levandulového údolí

Absolut vodka - limitovaná edice Andy Warhol

Prací papírky

Anketa

Jakou pohádku či vánoční film si nenecháte utéct?

Tři oříšky pro Popelku
40 x [10%]
Anděl Páně
27 x [7%]
Lotrando a Zubejda
31 x [8%]
Alenka v říši divů
131 x [33%]
Grinch
30 x [8%]
Princ a Večernice
29 x [7%]
Coco
30 x [8%]
Princezna zakletá v čase
27 x [7%]
Alois Nebel
27 x [7%]
Zloba – Královna černé magie
26 x [7%]

Celkem hlasovalo : 398

BLOG/ČEK

„Povrchní lidé mají v sobě nebezpečný nástroj v podobě své povrchnosti. Pokud křehký člověk s nimi vstoupí do hlubokého přátelství, může být velmi vážně (až smrtelně) zraněn, pokud je odvržen, když už ho nepotřebují…“ 

Lenka Žáčková

POČASÍ
Facebook

JDI nahoru