Společnost Orkla Foods Česko a Slovensko se odklání od vajec z klecových chovů. Klecová vejce tak nejpozději od roku 2025 nebudou obsahovat výrobky velmi známých a oblíbených značek, jakými jsou Hamé, Vitana nebo Simply Fresh. Závazek společnosti se vztahuje i na sortiment Orkla Food Ingredients Česko, která nabízí zboží pro koncové zákazníky, ale i zboží pro další průmyslové zpracování, třeba vaječnou melanž a další vaječné produkty. I tyto vaječné výrobky budou od roku 2025 bezklecové.
Od klecových vajec se po zveřejnění záběrů z tohoto způsobu chovu už v polovině roku 2018 distancovaly řetězce supermarketů působících v Česku závazkem, že nejpozději do roku 2025 jejich prodej ukončí. K supermarketům se začaly přidávat i restaurace, hotelové řetězce, kavárny, školní jídelny a další veřejné instituce, pekárny, ale také potravinářské firmy. V posledních dnech se k bezklecovému trendu přidala i společnost Orkla, která vyrábí v Česku oblíbené produkty pod značkami Hamé a Vitana.
„Orkla Foods Česko a Slovensko, v souladu se strategií udržitelnosti mateřské společnosti Orkla, se zavazuje ve své výrobě nepoužívat klecová vejce nejpozději od roku 2025,“ potvrzuje platnost tohoto rozhodnutí komunikační konzultant společnosti Orkla Foods Česko a Slovensko Milan Linka.
V praxi to znamená, že bagety, sendviče, saláty, sušenky nebo tatarské omáčky a majonézy od značek Hamé, Vitana, Chef Club nebo Simply Fresh nebudou nejpozději od roku 2025 obsahovat klecová vejce. Dokonce i vaječná melanž a další vaječné produkty od společnosti Orkla budou od tohoto data bezklecové. Odpadá tak i poslední argument některých firem a politiků, tedy že nebudou dodavatelé bezklecových vaječných produktů a že se do České republiky bude muset vozit vaječná hmota ze zahraničních klecových chovů.
„Firmy nechtějí podporovat krutost klecových chovů a dobře vědí proč. Nepřejí si to totiž ani jejich zákazníci. Vždyť 78 % Čechů se v letošním průzkumu vyslovilo pro zákaz klecových chovů slepic a pouze 5 % lidí by volilo raději polské klecové vejce před o něco dražším českým z alternativního chovu,“ komentuje závazky společností předseda spolku OBRAZ – Obránci zvířat Marek Voršilka.
I firmy, které již své závazky zveřejnily v minulosti, se snaží dělat v otázce klecových vajec pokroky. Například obchodní řetězce Billa a PENNY Market uspíšily dodržení svého závazku a klecová vejce přestanou nabízet už na konci roku 2023.
„Vejce z klecových chovů už u nás zákazníci v současné době v rámci standardní nabídky nekoupí a jejich prodej i v rámci akčních nabídek ukončíme o rok dříve, než jsme se původně zavázali, a to již na konci roku 2023,“ říká Tomáš Kubík, tiskový mluvčí PENNY Market.
Poslanci uprostřed září schválili zákaz klecového chovu od roku 2027. Tento návrh nyní putuje do Senátu, kde se o něm bude jednat 4. listopadu.
Odkaz na sestřih z českých klecových chovů
https://drive.google.com/file/d/16D2wgGHcWwWHr3D6OAsFnj4mdjzxbi-v/view?usp=sharing