Designér, šperkař a sochař Hanuš Lamr je skutečný pojem a není tedy velkým pžekvapením, že právě on získal nominaci na prestižní cenu Czech Grand Design 2020. V kategorii Designér šperku roku ji získal za svůj diadém Vínek a objekty z kolekce Noli me tangere.
Jména finalistů se veřejnost dozví na vernisáži výstavy Best of: 2020 v Galerii České spořitelny. Výstava s výběrem nejúspěšnějších děl veřejnosti. Výstava proběhne od 26. března do 30. května 2021.
Diadém Vínek a objekty z nové kolekce Noli me tangere představil Hanuš Lamr na přehlídce Designblok 2020 v Národopisném muzeu Národního muzea v Praze (Letohrádek Kinských) a v OpenStudiu v objektu Gabriel Loci. V bývalém klášteře benediktinek navíc poprvé na Designbloku úzce spolupracoval se svou manželkou, výtvarnicí Zlatkou Lamrovou.
Diadém Vínek
Motto: „Mezi rolí a mezí vine se květena pomezí”
Národopisná expozice Národního muzea přímo vybízela k vytvoření objektu Vínek, který je Hanušovým holdem matce přírodě i jistou syntézou jeho tvorby. Prostřednictvím motivu vínku s jeho zavazováním, provázáním, rozplétáním a oslavou přírodních motivů se Lamr vrací k tradičním hodnotám. „Přitahuje mě téma návaznosti. Na pomezí luk a polí jsem hledal rostliny jako obilí, mák, penízek rolní, traviny nebo konvalinky. Jejich křehkou krásu i pomíjivost jsem se rozhodl ztvárnit prostřednictvím stříbra nebo barevné pryskyřice,“ vysvětluje Hanuš Lamr a dodává, že jeho pokus
o svázání nespoutané přírody je především oslavou života rostlin.
Esence přírody v kolekci NOLI ME TANGERE
Jedinečné a záhadné prostory bývalého kláštera benediktinek na Smíchově se staly ideální scenérií pro „boschovskou“ instalaci bronzových objektů a textilních obrazů. Ústředním momentem byl oltář oslavující přírodu. Úlomkovité fragmenty přírodnin pak upozorňovaly na zbytky fresek v prostorách Gabriel Loci.
Okázalá temnota instalace zohlednila prapůvodní design i různé archetypy objektů. „Záměrně jsem rezignoval na klasické „vydesignované“ tvary a představil jsem zde naprostou esenci přírody,“ říká Hanuš Lamr. „Najdete tu včelí plástve v rámku, tedy v podobě, jak se vkládají do úlu. Jedna je z taveného skla, druhá z bronzu, třetí je skutečná. Právě včely jsou pro mě jedním ze symbolů života na zemi,“ dodává Lamr. Nechyběl ani odkaz na jeho artovou šperkařskou tvorbu v podobě bronzové květiny zdobené turmalínem, stříbrných květů, krystalu horského křišťálu zarostlého ve větvích nebo bronzových hub rostoucích z kusů dřev nalezených samotným autorem.
Temnou boschovskou inspiraci přiznává i výtvarnice Zlatka Lamrová. „Výšivky jsou inspirovány rostlinami, jejichž předlohou byla samotná příroda či dávné atlasy“, říká Zlatka Lamrová. Jako z obrazů nizozemského génia tu vystupuje netýkavka vystřelující lidské postavy nebo pupalka kvetoucí v noci a v obležení netopýrů. Hlavní výšivka znázorňuje Adama a Evu s lidsky vyhlížejícími rostlinami okolo. „Náhodným rozsypáním červeného rybízu se přede mnou objevila tvář, která byla inspirací pro můj další obraz. Pozorováním chaluh na pláži jsem zase objevila zvláštního tvora,“ vysvětluje Zlatka Lamrová vznik některých objektů a dodává, že ve výšivkách i objektech se zrcadlí půlrok jejich práce nejen při jarní karanténě, kterou celá rodina trávila mj. na jejich milované chalupě.
Celkový dojem z instalace umocnila i podlaha pokrytá rašelinou, jejíž vůně v této době více než kdy jindy upomněla na jeden z nejznámějších motivů výtvarného umění – vanitas.
Hanuš Lamr
Designér a tvůrce osobitých šperků Hanuš Lamr (1976) je absolventem Ateliéru sochařství kovu a šperku pod vedením V. K. Nováka na pražské VŠUP. Absolvoval profesní stáže v Izraeli a v Německu, v současnosti žije a tvoří v Praze. Jeho dílo je zastoupeno v mnoha sbírkách soukromých sběratelů i kulturních institucí, např. v Uměleckoprůmyslovém muzeu v Praze. V roce 2011 byl osloven Ministerstvem zahraničních věcí ČR a vytvořil speciální brož pro Madeleine Albright. V roce 2014 představil Lamr svou práci na prestižním veletrhu luxusních šperků a hodinářství Inhorgenta v Mnichově.
Jeho celoživotní inspirací a vášní je příroda, pro svou práci nejčastěji volí stříbro, zlato, drahé kameny a také syntetickou pryskyřici s práškovými pigmenty. Rád tyto materiály používá neomezeně, experimentuje s nimi a vzájemně je propojuje. To je velmi dobře vidět v jeho kolekcích Crassulaceae, Fructus, Pisum, Coniferum, Folklor nebo Sacré Coeur. Součástí této kolekce je i šperk Srdce republiky vytvořený speciálně ke 100. výročí založení Československa.
U příležitosti 200. výročí založení Národního muzea a jeho znovuotevření po náročné opravě a zároveň 100. výročí založení Československé republiky vytvořil v roce 2018 pro tuto prestižní instituci diadém s názvem Sbírka. Dílo bylo k vidění na unikátní výstavě 2 x 100, představující veřejnosti 200 nejvýznamnějších a nejzajímavějších sbírkových předmětů. Po jejím skončení se stalo součástí stálých sbírek Národního muzea. Této cti se Hanuši Lamrovi dostalo jako prvnímu žijícímu umělci.
Nominaci na Czech Grand Design 2019 obdržel za kolekci Lust for Eden.
http://www.hanuslamr-shop.cz/
https://www.hanuslamr.com/
@hanuslamr #hanuslamr