Na pražském Výstavišti je na střechách Křižíkových pavilonů na ploše zhruba 6000 m2 k vidění unikátní sbírka více než stovky historických motocyklů nazvaná Veteran Mania. Expozice je tvořena ze tří kategorií: předválečná část, poválečná část a motocykly s příběhem. Nejstarší exponát výstavy pochází z roku 1903, nechybí značky jako je Jawa, ČZ, Laurin & Klement, Praga, Stadion, Pionýr nebo BMW, DKW, Zündapp a další. Kromě dvou výjimek tu není žádný stroj vyrobený před méně než padesáti lety. Stroje pochází ze sbírky Radka Uhlíře, který ji dal dohromady během třinácti let.
To, že se z něj stane sběratel se vlastně stalo díky obdivu dědečka, který jezdil na tzv. kývačce, jak se říká motorce značky Jawa-ČZ 175 typ 356. Koupil ji tehdy od kamaráda a přišla s ní i myšlenka, že vytvoří sbírku všech motorek této značky, které se vyráběly v období před 2. světovou válkou. Během třech let mu podařilo vyhledat a zakoupit předválečné modely Jawy, pak se zaměřil na značku ČZ, dnes známou jako Česká zbrojovka, pokračoval s Pragou a se zahraničními modely. K řadě z nich se vážou pozoruhodné příběhy, které si můžete přečíst u jednotlivých exponátů.
„Benzínem jsem politý celý život, jezdil jsem od malička,“ říká Radek Uhlíř. Už od dětství proháněl dědova „pařeza“, jak se říkalo motocyklům značky Pionýr, ale ten mu jednoho dne řekl: „Už ses toho mýho pařeza nahonil dost, vylez si na půdu, tam je spousta dílů a postav si svého.“ A tak si tehdy třináctiletý Radek postavil svoji první motorku, která je na Výstavišti také k vidění. Srdcovkou je však motocykl značky Zündapp, na kterém se ženil.
Příběh francouzské motorky zní až neuvěřitelně. Do Čech na ni přijel voják vracející z 2. světové války, který bojoval do posledních dnů ve Francii. Cestou domů z fronty ho zastavil místní sedlák a ptal se ho, kam jde. On mu odpověděl, že jde domů do Čech, ten však usoudil, že to má daleko, vytáhl ze stodoly motorku a dal mu jí, aby mu cesta dobře ubíhala…
Organizátoři připravili soutěž pro návštěvníky! Po skončení výstavy se ze vstupenek vylosuje výherce, který dostane motocykl ČZ 125 T z roku 1949. Je to jeden z modelů, na kterém Radek Uhlíř ujel „90 charitativních“ kilometrů.
Příznivci historických motorek si přijdou na své na Výstavišti v Praze. Najdou zde stovku strojů, hlavně padesát a více let starých. K vidění jsou i modely v tzv. nálezovém stavu. Tedy ve stavu, ve kterém je koupil a pak stejný model po renovaci.
Otevřena bude až do 5. září, ve všední dny od 12:00 do 20:00, o víkendu se bude otevírat už v 11:00 hodin.