Bratři Karamazovi – herecký koncert v Divadle Petra Bezruče v Ostravě

Román Fjodora Michajloviče Dostojevského Bratři Karamazovi patří k vrcholným dílům světové literatury. Nesmrtelný příběh o otcovražedném hledání pravdy měl v dramatizaci a režii Jana Holce premiéru v Divadle Petra Bezruče v Ostravě 10. prosince. Nejbližší reprízy proběhnou ještě letos, a to 13. prosince, a pak 7. a 21. ledna 2022.  Zkuste prožít spolu s Bezruči dějiny jedné rodiny a zároveň vychutnejte herecké výkony – čeká vás divoká jízda nekonečnou ruskou duší. Moderní, ale přitom vlastně bytostně klasicky zaměřená na herecké divadlo…

Román nad romány v dramatizaci a režii Jana Holce

Čtyři bratři v nebezpečné hře na život a na smrt. Hrdinové a zbabělci hledající odpovědi. Jak dodržovat pravidla, která neexistují? Kdo je vítěz a kdo poražený? A jaký to má všechno vlastně smysl? Tak trochu ďábelská podívaná s detektivní zápletkou. Tak trochu analýza každého z nás. A tak trochu životní lekce, co nás nenechá vydechnout.

Autorem dramatizace a současně režisérem inscenace je umělecký šéf Divadla Petra Bezruče Jan Holec: „Při psaní jsem vycházel ze struktury románu a jednotlivá témata a postavy mi krystalizovaly postupně. Chtěl jsem, aby adaptace byla velice kompaktní a koncentrovaná. Proto jsem ji od začátku směřoval k poměrně malému obsazení. Tím vznikl dostatečný prostor pro jednotlivé postavy. S takovou předlohou se dramatizace píše téměř sama,“ uvádí k úpravě.

Dějiny jedné rodiny potřetí u Bezručů

Bratři Karamazovi se vrací na jeviště Divadla Petra Bezruče po šetatřčiceti letech. Premiéra prvního nastudování u Bezručů měla premiéru v režii Pavla Hradila 25. září 1970. Druhé nastudování se pod názvem Velcí hříšníci uvádělo od roku 1985 v režii Pavla Palouše.

Čím uchvátil titul současného uměleckého šéfa? „Chytrou strukturou, dialogičností postav, dialogičností samotného autorova psaní, chytrým příběhem, a především kontaktem s lidskou duší. Drásá mě samota jednotlivých postav. Dostojevského člověk se naučil nevěřit v lidskou pomoc, v lidi a lidstvo a pořád se jen třese strachem o své peníze a práva, která získal. Měl za to, že je to hlavní problém jeho století. Ale on je to úplně stejně i náš problém. Ale stejně jako Dostojevskij věřím, že bratrství jednou přijde,“ dodává Jan Holec.

Všichni jsme Karamazové

Nová inscenace sází především na skvělé herecké výkony. V roli otce, Fjodora Karamazova, zosobní nejhorší lidské vlastnosti Norbert Lichý: „Karamazov je velký požitkář – co se týče žen, alkoholu, života. Miluje žít v hříchu, svoje děti zanedbává, zároveň jsou mu konkurencí v láskách, ale že by byl vysloveně negativní typ, na kterém nenajdete nic dobrého, to bych byl nerad, aby to takhle bylo vnímáno,“ zamýšlí se nad postavou Norbert Lichý.

Dmitrije, nejstaršího z bratrů, ztvární Dušan Urban (v alternaci s Lukášem Melníkem), intelektuála Ivana Ondřej Brett, ten ke své postavě říká: „Ivan je obrovská postava s velkým hereckým obloukem. Čeká nás (potažmo vás) divoká jízda nekonečnou ruskou duší. Moderní, ale přitom vlastně bytostně klasicky zaměřená na herecké divadlo.“

Jáchym Kučera hraje nenávistného sluhu/syna Smerďakova. Jako zbožného Aljošu, nejmladšího z bratrů, uvidí diváci Václava Švarce: „Aljoša je citlivý mladý muž hledající vlastní identitu. V jeho žilách koluje krev chlípného a buranského otce Karamazova, se kterou se bojí ztotožnit,“ charakterizuje roli.

Z dámského obsazení se na scéně a v kostýmech Jana Štěpánka objeví Julie Goetzová, Barbora Křupková a Yvona Stolařová. Hudbu k inscenaci složil Ivan Acher, dramaturgyní je Anna Smrčková.

Robert Rohál

Archiv Divadlo Petra Bezruče

Dárky z Levandulového údolí

Dárky z Levandulového údolí

Absolut vodka - limitovaná edice Andy Warhol

Prací papírky

Anketa

Jakou pohádku či vánoční film si nenecháte utéct?

Tři oříšky pro Popelku
37 x [10%]
Anděl Páně
26 x [7%]
Lotrando a Zubejda
30 x [8%]
Alenka v říši divů
130 x [34%]
Grinch
29 x [8%]
Princ a Večernice
28 x [7%]
Coco
26 x [7%]
Princezna zakletá v čase
24 x [6%]
Alois Nebel
26 x [7%]
Zloba – Královna černé magie
24 x [6%]

Celkem hlasovalo : 380

BLOG/ČEK

„Povrchní lidé mají v sobě nebezpečný nástroj v podobě své povrchnosti. Pokud křehký člověk s nimi vstoupí do hlubokého přátelství, může být velmi vážně (až smrtelně) zraněn, pokud je odvržen, když už ho nepotřebují…“ 

Lenka Žáčková

POČASÍ
Facebook

JDI nahoru