Česko je velmoc bosého obouvání. Oblibu si získávají boty z papíru

Podle studií se 98 procent dětí rodí se zdravýma nohama. Jen 20 procent si je zachová až do dospělosti. Na vině je i špatně zvolená obuv. Řešením může být v Česku stále více oblíbená barefoot – minimalistická obuv simulující chůzi naboso.

Ploché nohy trápí většinu populace. Jednou z příčin je genetika, ne vše lze ale svádět na dědičnost, častým důvodem je i špatně zvolená obuv. „Svaly na chodidle mohou sílit jen tehdy, pokud má noha ke svému růstu prostor. Bohužel v běžných botách tomu tak není. Ve špičce se obvykle zužují přesně v místě, kde se noha rozšiřuje a prsty potřebují dostatek prostoru. Navíc tvrdá a pevná podrážka a tuhá vložka zabraňují svalům na nohou cvičit, což potřebují pro své zesílení. Běžné boty, které špatně padnou, tak ve výsledku deformují prsty a svaly v nich nedokáží dostatečně posílit, což může v dospělosti představovat problém,“ vysvětlila Anna Yona, zakladatelka Wildling Shoes.

Barefoot – minimalistická obuv vyrobená z co nejmenšího množství materiálu, nabízející maximální ochranu chodidla s tenkou podrážkou se stále více dostává do hledáčků Čechů. Jejich přínos vyzdvihují i fyzioterapeuti. „Chůze naboso by měla být samozřejmostí od nejútlejšího věku. Přirozenou funkcí nohy je přijímání informací z našeho okolí. Pokud je stále uzavíráme do těsných bot, jejich zdravému rozvoji bráníme. Barefoot jsou lehké, ohebné ve všech směrech, s tenkou podešví, proto velmi dobře splňují podmínky pro respektování aktivity svalů chodidla a odvíjení chodidla od podložky,“ potvrdila Iva Bílková, hlavní fyzioterapeutka FYZIOkliniky.

Právě tenká podrážka a takřka přímý kontakt chodidla s povrchem jsou jednou z předností „bosých bot“.  „Naše boty jsou založeny na anatomickém tvaru chodidla s přirozenou šířkou, jsou navrženy tak, aby individuálně padly každému chodidlu a umožnily mu co největší volnost pohybu. Podrážka obuvi, tenká od jednoho do 3,5 milimetru, je extrémně flexibilní a umožňuje naprosto přirozený pocit chůze v každém kroku. Naše minimalistická obuv funguje spíše jako druhá kůže. Chrání nohu před zraněním a vlivy prostředí, místo aby ovlivňovala přirozený průběh pohybu zbytečnými podpůrnými a stabilizačními mechanismy, jako jsou podpatky nebo stélky,“ popsala Anna Yona.

Zájem o „bosou chůzi“ je v Česku enormní a konkurence prodejců obrovská. Proto firmám nestačí jen prodávat „obyčejné“ minimalistické boty. Zákazníky chtějí zaujmout výběrem materiálů, ale i společenskou odpovědností nebo ekologickým přístupem. „Naše obuv je vyrobena z měkkých a převážně přírodních materiálů, je obzvláště lehká. Organická bavlna, konopí, Tencel, vlna, len, washi papír – v kombinaci s mimořádně pružnou podrážkou z korku a recyklované pryže poskytuje neomezenou volnost pohybu a osvobozující pocit chůze naboso. Zaměřujeme se na materiály z obnovitelných zdrojů a je naším cílem vyrábět pouze z nich. Cirkulárnost je jedním z klíčových témat naší společnosti. Finančně podporujeme renaturalizační projekty, které představují důležitou protiváhu klimatickým změnám. Kromě toho chceme v blízké budoucnosti získávat všechny naše suroviny z projektů regenerativního zemědělství, každý rok hledáme vhodné materiály z obnovitelných zdrojů. Rádi bychom se také více zaměřili na nakládání s odpady a na to, jak recyklovat naši obuv,“ popsala vize firmy Anna Yona.

Češi se nebojí v oblasti bosého obouvání experimentovat a zkoušet nové modely i materiály. Popularitu získávají boty z papírů. „V zimě si Češi velmi oblíbili naše vlněné boty, v teplejších měsících měly úspěch jak klasické polobotky, tak i sandály, kterých na trhu není tolik, zvlášť ne pro děti. Další velmi oblíbenou botou jsou naše tanuki – boty z papíru. Vyrobeny jsou z velmi speciálního materiálu: washi. Tato papírová tkanina je nejen pevná a prodyšná, ale má i mnoho dalších výhod, obzvláště pružnost a lehkost. To je skvělé zejména v létě, ale na své si přijdou také sportovci. Boty dobře větrají, jsou antibakteriální a hodně rychle schnou – což se skvěle hodí i k letním aktivitám u vody,“ poukázala Barbora Nikolaus, marketérka společnosti Wildling Shoes.

V tuzemsku se ročně prodají statisíce párů barefoot obuvi. Přestože Češi patří k zákazníkům, kteří si obuv rádi zkoušejí, značná část nákupů se odehrává na internetu. Své velké slovo mají v prodejích i zahraniční obuvníci. „Boty prodáváme pouze online. Pokud si nejsou lidé jistí velikostí, první vrácení je bezplatné. Na webu máme i návod, jak změřit nohu, a k dispozici je velmi přátelský zákaznický servis. Pro prodej výhradně přes internet jsme se rozhodli z mnoha důvodů, jedním z nich je, že věříme, že je to udržitelnější a více ekologický způsob prodeje, dále nevznikají na boty vyšší marže a další náklady na rozvoz do měst, vratky, reklamace a podobně. Díky tomu si například můžeme dovolit dávat procento z netto částky na projekt „1 % for the Planet“ a podporovat tak projekty zaměřené na ochranu krajiny,“ uzavřela Barbora Nikolaus.

Dárky z Levandulového údolí

Dárky z Levandulového údolí

Absolut vodka - limitovaná edice Andy Warhol

Prací papírky

Anketa

Jakou pohádku či vánoční film si nenecháte utéct?

Tři oříšky pro Popelku
37 x [10%]
Anděl Páně
26 x [7%]
Lotrando a Zubejda
30 x [8%]
Alenka v říši divů
130 x [34%]
Grinch
29 x [8%]
Princ a Večernice
28 x [7%]
Coco
26 x [7%]
Princezna zakletá v čase
24 x [6%]
Alois Nebel
26 x [7%]
Zloba – Královna černé magie
24 x [6%]

Celkem hlasovalo : 380

BLOG/ČEK

„Povrchní lidé mají v sobě nebezpečný nástroj v podobě své povrchnosti. Pokud křehký člověk s nimi vstoupí do hlubokého přátelství, může být velmi vážně (až smrtelně) zraněn, pokud je odvržen, když už ho nepotřebují…“ 

Lenka Žáčková

POČASÍ
Facebook

JDI nahoru