Obrovská dánská studie zjistila, že cyklistika může oddálit nebezpečí vzniku cukrovky 2. typu. Ale jízda na kole je přínosná i pro diabetiky 1. typu.
Myslíte si, že s diabetem můžete jen opatrně popocházet po ulici a tak výbušné sporty, jako může být cyklistika, jsou pro vás tabu? Nesmysl. Inspirujte se prvním profesionálním cyklistickým týmem Novo Nordisk, za který závodí výhradně jen diabetici z celého světa.
Ale i v Česku jsou takoví sportovci
Josefu Hladíkovi (19) diagnostikovali cukrovku 1. typu ve čtrnácti. Dnes jezdí za tým IVAR CS Author Team a vyhrává. „Čtyřikrát denně si měřím cukr v krvi, píchám si inzulin... Musím jíst přesně odvážené porce, ale snídám třeba normálně housku se šunkou a sýrem. Až na sladký mohu vlastně všechno. Ale já mám sladký moc rád, tak jednou týdně si malinko dám. Snad táta a doktorka neomdlí. Pořád se ale musím hlídat. Prostě nechci, aby to se mnou seklo. První závod jsem se ještě šetřil, ale od druhého už jezdím naplno,“ říká o svém režimu.
Pepa je každopádně oběma nohama na zemi. „Šance na vyléčení cukrovky je nyní skoro nulová, ale vím, že věda jde dopředu a třeba za dvacet let najdou lék a dá se to vyléčit. Když ráno vstanu, už skoro přesně vím, jaké hodnoty mi přístroj ukáže. Ale nikdy mne nenapadlo, že bych vynechal měření. To prostě neudělám nikdy. To bych byl ve stresu a ten taky není dobrý,“ vysvětlil v rozhovoru.
… a funguje to i jako prevence DM2
Pokud máte ještě pochybnosti a hledáte záminky, proč jízdu na kole odkládat, máme pro vás studii vědců z Univerzity jižního Dánska, která vyšla v odborném časopisu PLoS Medicine. Rozsáhlý výzkum na vzorku 24 623 mužů a 27 890 žen z různých částí Dánska trval pět let. A prokázal, že cyklistika působí jako prevence vzniku diabetu 2. typu.
U lidí od středního věku výš, kteří jezdí na kole pravidelně, je riziko, že se nemoc rozvine, o celých dvacet procent nižší. A funguje to na principu „více je lépe“. Čím víc hodin na kole za týden účastníci výzkumu trávili, tím bylo riziko onemocnění cukrovkou 2. typu menší. Vědci zdůrazňují, že na cyklistice je skvělé, že tyto účinky se projeví právě i v případě, že začnete ve vyšším věku.
Na co pozor, když máte diabetes?
Když budete jezdit občas
Čím více jezdíte, tím více spálíte energie, a tím rychleji vám poklesne hladina cukru v krvi. Pokud jezdíte jen na krátké vzdálenosti, třeba do práce (řekněme něco mezi dvaceti až třiceti minutami), pak by mělo stačit usrkávání sladkého první polovinu jízdy. Pokud pojedete déle, musíte se častěji změřit. Pokud jste v cyklistice nováčkem, počítejte s přeměřením glykémie raději každých třicet minut.
Taky vězte, že ještě dalších šest hodin po jízdě vaše tělo bude více štěpit glykogen, takže se měřte i po dojezdu, a hlídejte si tak riziko hypoglykémie.
Když budete jezdit pravidelně
Vaše tělo si lépe zvykne na sportovní rutinu, ale není to stroj. Dokonce ani jezdec Stephen Clancy z týmu Novo Nordisk si není vždycky jistý. „Každý den se moje hodnoty mírně mění. Vždycky musím být připraven i na nečekané. Ať už na kole, nebo mimo něj musím vědět, že mám u sebe potřebné zásoby,“ popsal pro Diabetes.co.uk.
Takže s sebou vozte dostatečnou zásobu potravin a také dostatečnou dávku inzulinu pro případ, že byste naměřili vyšší hodnoty. Závodit možná hned nebudete, ale mohlo by vás inspirovat, že na závodech trvajících pět až sedm hodin se sportovci přeměřují jednou za devadesát minut.
Naučte se také rozpoznávat příznaky; při jakýchkoli pochybách se hned přeměřte. I když k monitoringu používáte systém FreeStyle Libre nebo jiný senzor, nezapomeňte, že jste v tu chvíli řidič, takže svou pozornost musíte věnovat řízení. Pokud je to jen trochu možné, raději nejdřív zastavte.
Cyklistické tipy a triky
Pozor na pumpu
Pokud používáte inzulinovou pumpu, vyřešte si její upevnění. Je velké riziko, že spadne. A ať už se řítíte rychle na silničce, nebo se drkotáte na bajku v terénu, nejspíš byste pumpu při pádu rozsekali na kousky.
Vezměte si s sebou víc glukózy, než si myslíte, že budete potřebovat
Nikdy nevíte, jestli vás defekt nenechá uvíznout někde v lese bez jakékoli možnosti koupit si jídlo. Na každou cestu mimo civilizaci se hodí lepení, pumpička a montpáky, vy si k nim ještě přibalte cukr, vodu a inzulin.
Hodí se hydrovak
Ano, samozřejmě hlídejte i pitný režim. Těžká dehydratace může vést k hyperglykémii, ale s hladinou cukru v krvi může zahýbat i dehydratace zdánlivě mírná. Láhev s vodou je fajn, ale jestli jedete dál, víc vody se vejde do hydrovaku na záda.
Pozor na puchýře
Kolo je úplný magnet na otlačené nohy. Zamyslete se, jestli opravdu potřebujete nášlapy. Platformové pedály umožňují použití běžných bot. Vaše noha pak sice předá o trochu méně energie, ale bude uvolněnější, méně sevřená a nebude ztuhlá ve stále stejné pozici.
Potřebujete pořádné sedlo
Tohle je zásadní nejen pro diabetiky. Tradiční sedla vytvářejí tlak na naši hráz (perineum). V tomto místě vedou nervy zodpovědné za funkci močového měchýře a sexuální zdraví. Týká se to mužů i žen. Takže rozhodně potřebujete sedlo se středovým kanálkem, nejlépe po celé délce sedla.
To, že vás nutíme do kvalitního sedla, ale neznamená, že potřebujete sedlo turistické – takové to široké „do kravína“ nemusí být pro každého pohodlnější. Naopak, úzké sportovní sedlo vám může sednout líp. Jeho obrovská výhoda je v tom, že se na něm můžete podélně více pohybovat dopředu a dozadu, takže tolik neztuhnete v jedné pozici. Také víc sedíte na kostech, a ne na svalech. Což může být výrazně lepší.
A samozřejmě si kupte bezešvé cyklistické prádlo, ale za vyzkoušení stojí i vložky do kalhot. Zvlášt do chladnějšího počasí doporučujeme určitě gelové.
Potřebujete pořádné gripy
Gripy neboli držátka na řídítkách jsou jedna z věcí, na kterých výrobci u sériově vyráběných kol nejvíc šetří. Přitom jde o pár stovek. Proto všichni Češi jezdí s rukavicemi. A vlastně dost zbytečně. U tvrdých nepohodlných gripů z levného plastu pak riskujete puchýře nebo mozoly a také zbytečnou únavu. Doporučujeme anatomické gripy (a kupte si ty se zámkem, ať se neprotáčejí). Chcete-li klasiku, volte velké silikonové, které skvěle absorbují otřesy.
Ke konci jízdy zvolněte
Stejně jako se sportovec musí vydýchat po plavání nebo kterémkoli jiném cvičení zasahujícím do anaerobní úrovně, i vy potřebujete na konci zvolnit. Funguje to tak, že když cvičíte, hladina glukózy v krvi může klesnout. Takže musíte průběžně něco sníst pro doplnění. Pokud cvičíte, je to tak v pořádku. Ale pokud zastavíte, váš metabolismus se vrátí k normálu a vaše svaly už nezpracovávají žádnou glukózu navíc. Takže nakonec se vaše glykémie zase může zvednout až příliš. Pokud posledních deset až patnáct minut jízdy zvolníte na svou normální tepovku, mělo by to pomoci předejít problémům.
Všechno udržujte v čistotě a i „poločisté“ věci ihned perte
Špinavé věci přitahují infekce. Stačí se pak o něco na kole škrábnout nebo odřít a už to jede samo. Při cyklistice z potu a vlhka vytváříme skvělé prostředí pro růst mikrobiálních kmenů, takže obyčejné podráždění může být otravnější, než čekáte.
Infekce může vést k vyšší glykémii a slabší imunitní systém diabetika navíc bojuje s infekcí o trochu déle. Nejlepší způsob, jak se těmto nežádoucím věcem vyhnout, je vždy se sprchovat okamžitě po jízdě. A nepodceňovat praní po každé jízdě. Nedávejte bakteriím žádnou šanci.
Systém FreeStyle Libre pro diabetiky. Nevadí mu voda, pot ani pohyb
Mít přehled o hladině glukózy je při léčbě cukrovky zásadní. Pro diabetiky je k dispozici systém FreeStyle Libre, který ji měří průběžně, a to bez nutnosti vpichů do prstu. Malý senzor o velikosti padesátikorunové mince umístěný na zadní straně paže měří hladinu glukózy každou minutu, a to až po dobu 14 dnů. Čtečka snímá hodnoty i přes oblečení a ukládá data z měření. Systém diabetikům poskytuje vizuální představu o hodnotách hladiny glukózy, jejich trendech a časovém průběhu. S pomocí specializovaného softwaru je možné z dat generovat exporty a přehledy, které diabetikovi i jeho lékaři pomohou precizněji nastavit léčbu. Čtečku i senzor lze objednat na freestylelibre.cz.