Film Buko přináší neotřelé téma, ale i svěží příběh, který je o člověčině a krásách života

Přiznám se, že mě v posledních letech české filmy moc neberou. Přesto se ale najdou, třeba i  takové, které můžu vidět i podruhé. Nemám rád takové ty romantické komedie, kde hrají pořád ti samí herci a které jsou víceméně o ničem. Spíš si cením a prožívám příběhy jako Nabarvené ptáče, Krajina ve stínu nebo Jan Žižka. Kvalitních českých snímků je samozřejmě více, ale tyto tři mě upoutaly asi nejvíc. A teď k nim řadím i sympatickou komedii Buko, kterou natočila režisérka Alice Nellis.

Buko se odehrává v Čechách, a i když tu hraje velkou roli nádherná příroda (točilo se na Kokořínsku, v romantické divočině uprostřed Máchova kraje, ale také ve vesničce Bořejov, kde má hrdinka chalupu, k níž patří i louka s výhledem na Bezděz), podstatný je i příběh, postavený na člověčině, humoru i obyčejných věcech a lidech. A také je o tápání, pochybnostech i o smyslu života.

I hrdinka Jarmila (Anna Cónová) chvíli tápe, protože hned na začátku filmu se z ní stává vdova. Manžel (Miroslav Krobot) jí totiž v závěti odkázal vysloužilého cirkusáckého koně jménem Buko. Ale máme se na co těšit, protože příběh začíná nabírat grády. I když Jarmila koně nechce, má z něj šílený strach, navíc uvažuje, že pustí i onu romantickou chalupu a odstěhuje se k dceři (Petra Špalková) do města, své rozhodnutí nakonec změní. Jako lékařka v penzi má samostatná Jarmila své jisté, a protože jí dochází, že to nechce ještě zabalit, rozhodne si nechat venkovskou chalupu i Buka. Dcera i syn (Jan Cina) její rozhodnutí zpočátku nechápou, ale je to jen otázka času.

Myslím, že jsem někde četl, že právě tahle komedie vypráví o tom, že štěstí přeje připraveným a také těm, kteří se svému strachu dokážou postavit. Buko je tedy nejen o cirkusáckém bělouši a jeho dalším uplatněním, ale je i citlivým příběhem o stárnutí i plánech jeho novopečené majitelky. S pokorou i nově s duší lvice se zkouší životu smát, čímž vlastně film končí.

Sympaticky nesentimentální snímek neklouže po povrchu, ale není ani hlubokomyslným ponorem do duší protagonistů, zato disponuje i menšími a většími dramaty. Tak jako tak z filmu sálá humor i příjemně pozitivní energie, což je dáno chytrým scénářem a neotřelou režií (Alice Nellis), lyrickou kamerou (Matěj Cibulka), dokonalou napsanou či vybranou hudbou (Jan Ponocný) a pochopitelně prvotřídními hereckými výkony. Tady dominuje charakterní herečka Anna Cómová, známá hlavně z činohry Národního divadla moravskoslezského Ostrava.

Přitom vynikající je i další obsazení sympatických venkovanů – ať už je Martin Kubačák, Jana Oľhová, Lenka Termerová nebo Martha Issová. A zatímco Miroslav Krobot se objevil jen na samém začátku filmu, větší prostor dostali Petra Špalková a Jan Cina. Typově i herecky přesní, což dokládá jejich um, ale i zaujetí režisérkou. Ta si dala na všem mimořádně záležet. Povedlo se jí totiž dostat do filmu jak neotřelé téma, tak svěží příběh, který je o člověčině a krásách života.

Robert Rohál

Foto: archiv

Dárky z Levandulového údolí

Dárky z Levandulového údolí

Absolut vodka - limitovaná edice Andy Warhol

Prací papírky

Anketa

Jakou pohádku či vánoční film si nenecháte utéct?

Tři oříšky pro Popelku
37 x [10%]
Anděl Páně
26 x [7%]
Lotrando a Zubejda
30 x [8%]
Alenka v říši divů
130 x [34%]
Grinch
29 x [8%]
Princ a Večernice
28 x [7%]
Coco
26 x [7%]
Princezna zakletá v čase
24 x [6%]
Alois Nebel
26 x [7%]
Zloba – Královna černé magie
24 x [6%]

Celkem hlasovalo : 380

BLOG/ČEK

„Povrchní lidé mají v sobě nebezpečný nástroj v podobě své povrchnosti. Pokud křehký člověk s nimi vstoupí do hlubokého přátelství, může být velmi vážně (až smrtelně) zraněn, pokud je odvržen, když už ho nepotřebují…“ 

Lenka Žáčková

POČASÍ
Facebook

JDI nahoru