Podle nového průzkumu, realizovaného pro největší tuzemský katalog nealkoholických nápojů ClubZero.cz., si nealkoholické varianty oblíbilo téměř 60 % Čechů. Tento trend je nejvýraznější mezi mladými lidmi do 26 let.
Tradičním důvodem pro volbu nealkoholické varianty je nutnost usednout za volant, zdravotní omezení nebo těhotenství. Překvapivě skoro polovina respondentů (47 %) uvedla, že pije tzv. zero nápoje bez speciální příležitosti a 40 % po nich sáhne, když nemá chuť na klasický alkohol. Pouhá 4 % populace vyhledává tyto nápoje výhradně během osvětové akce Suchý únor.
Nejznámější je mezi Čechy nealkoholické pivo, které ochutnalo 9 z 10 lidí, následované nealkoholickým sektem či šumivým vínem (50 %) a míchanými nápoji (39 %). Nealkoholické destiláty prozatím vyzkoušelo 8 % dotázaných.
Lepší nabídka nealkoholických variant i Suchý únor může snížit spotřebu alkoholu
Portál ClubZero.cz aktuálně eviduje přes 200 nealkoholických produktů v kategoriích tiché a šumivé víno, pivo, spirits a ostatní, která jsou v prodeji na tuzemském trhu. Třetina lidí si myslí, že by nabídka mohla být pestřejší. Lepší výběr by podle nich mohl přispět ke snížení konzumace alkoholu a 48 % dotázaných uvedlo, že by rozhodně nebo spíše upřednostnilo nealkoholickou verzi před klasickým alkoholem, pokud bude dostupná kvalitní zero varianta.
Průzkum také odhalil, že významný dopad na změnu konzumačních návyků Čechů má i kampaň Suchý únor. Téměř polovina lidí uvedla, že je tato akce motivovala ke střídmější konzumaci alkoholu, či dokonce k pokračování v abstinenci i po skončení měsíce.
Sběr dat byl realizován ve dnech 21. až 26. 2. 2024 prostřednictvím aplikace Instant Research agentury Ipsos na vzorku 500 lidí.