Příběh obyčejných lidí v době velkých historických změn je v audio novince Konec rudého člověka tragikomickou sondou do duše několika generací současné ruské společnosti. Život privilegované komunistické rodiny, který je v díle zachycen od rozpadu Sovětského svazu, v něm navenek působí poklidnou „čechovovskou atmosférou”. Ve skutečnosti tu však převládají chaos, frustrace, křivdy, zklamání a marné naděje. Mrazivá temnota, snaha o nadhled, ale i úleva v podobě svérázného humoru vynikají díky preciznímu superprodukčnímu zpracování.
Hra Daniela Majlinga Konec rudého člověka byla napsaná na motivy knihy Doba z druhé ruky, jejíž autorkou je běloruská spisovatelka a nositelka Nobelovy ceny za literaturu Světlana Alexijevičová. Úspěšná inscenace v režii Michala Vajdičky je stále v repertoáru pražského Divadla v Dlouhé a pyšní se řadou prestižních ocenění, včetně Ceny divadelní kritiky za Inscenaci roku 2022. Nejlepší činoherní inscenací roku 2022 byla zvolena také v anketě Divadelních novin.
Z jeviště za mikrofon
Uznání odborníků i veřejnosti získal rovněž představitel výrazné role majora Alexejeva Jan Vondráček. Příkladem budiž užší nominace na Cenu Thálie, ocenění za mužský herecký výkon roku v Cenách divadelní kritiky a také za mužský herecký výkon roku dle diváků portálu i-divadlo.cz. Vynikající je ale kompletní obsazení hry. Přesvědčit se o tom mohou nejen návštěvníci divadla, ale nyní i posluchači nového audio zpracování. V nahrávacím studiu se totiž herci z Divadla v Dlouhé sešli ve stejné sestavě.
Hlavu rodiny, majora Alexejeva, za jehož zdánlivě lidskou tváří se skrývá zlo vykonavatele hromadných poprav, ztvárňuje právě Jan Vondráček. Jeho ženu Marusju hraje Johanna Tesařová. V rolích dcer se představují Štěpánka Fingerhutová a Magdalena Zimová. V bohatém obsazení nechybí ani Tomáš Turek, Jan Sklenář a další hvězdy Divadla v Dlouhé.
„Pracovat s herci z Dlouhé bylo opravdu za odměnu. Inscenace sama o sobě je krásná, precizní, důvtipná. Mockrát vás rozesměje, ale taky umí opařit nebo rozplakat. A když jsme hercům sebrali divadlo a rozestavěli je do půlkruhu před mikrofony, byla jedna velká radost sledovat, jak se na nové prostředí zcela přirozeně adaptují a každou překážku proměňují v šanci zas něco vymýšlet a rozehrávat," vyzdvihuje skvělý ansámbl Petr Gojda, který se po dohodě s Michalem Vajdičkou ujal režie audio zpracování.
Rozhlasový časosběr
Audio verze inscenace je koncipovaná, jako by šlo o rozhlasový časosběrný dokument o rodině majora Alexejeva. Oproti jevištnímu pojetí má v audiu více prostoru postava novinářky v podání Kláry Oltové. Právě ta posluchače provází celým dějem. Každý obraz začíná jejím úvodním slovem. Ukotvuje dramatický příběh v čase a současně popisuje proměnu místa, ve kterém se děj odehrává. Změnou přitom prochází i sama novinářka, která se od jakési „normalizační” hlasatelky dostává přes uvolněnou, lehce podbízivou moderátorku 90. let zpět k prorežimní hlasatelce kolem roku 2013 – tedy v době, kdy současný ruský režim nabyl na síle a v tamních médiích opět přituhlo.
Rozhlasové úvodníky do audio zpracování doplnil režisér Petr Gojda. Další textové úpravy, které si adaptace díla z divadla do audia vyžádala, byly už spíše ryze praktické. Šlo především o popis situací nebo gest a pohybů, kterých si divák na divadle všimne, ovšem v audio pojetí je zapotřebí je popsat nebo vyslovit. Příkladem je pád Leninovy busty nebo mistrovská etuda Pavla Neškudly, který se snaží vysvětlit své bývalé snoubence, že jeho pokleknutí neznamenalo žádost o ruku, ale jen nutnost upravit si tkaničku. Jde o tragikomický okamžik, který tvůrci chtěli zachovat i v audiu.
Dobové zvukové prvky i divadelní hudba
Superprodukční zpracování je kromě dokonalého zvuku a hereckých výkonů založeno na jedinečných zvukových kulisách, které posluchačům přiblíží atmosféru okamžiku a vtáhnou je do děje. V audio podobě Konce rudého člověka patří k výrazným prvkům efekt dobového rádia. Starším posluchačům bude jistě povědomá původní znělka sovětského Radia Moskva. Zazní také amatérská dobová nahrávka písně Kalinka. I v audio verzi dostává prostor hudba z divadelní inscenace, kterou složil Michal Novinski. Velkou výzvou oproti divadlu byl zvukový plán, jehož autor Bojan Bojič musel vymyslet a precizně ozvučit všechny realistické efekty. Patří k nim letní bzukot hmyzu, cinkající příbory, kroky nebo třeba zvuky zavírajících se dveří.
Konec rudého člověka, nebo jeho návrat?
Ačkoliv Divadlo v Dlouhé chystalo inscenaci mnohem dříve, její premiéra proběhla shodou okolností jen pár dní po nečekaném zahájení ruské invaze na Ukrajinu. Také dlouho připravované audio zpracování se k posluchačům dostává v době, kdy je téma v souvislosti s aktuálním děním stále naléhavější.
Novinku Konec rudého člověka si již nyní mohou posluchači pořídit na www.audioteka.cz, a to jako jeden celek se stopáží dvě a čtvrt hodiny. Dílo je rovněž k dispozici členům Audioteka Klubu, tedy streamovací platformy, kde lze v rámci předplatného bez omezení poslouchat tituly z klubového katalogu.
Tvůrčí tým audio zpracování titulu Konec rudého člověka
Autorka předlohy: Světlana Alexijevičová
Scénář: Daniel Majling
Překlad: Kateřina Studená
Režie: Petr Gojda
Interpreti: Jan Vondráček, Johanna Tesařová, Štěpánka Fingerhutová, Tomáš Turek, Magdalena Zimová, Jan Sklenář, Miroslav Zavičár, Šimon Kučera, Samuel Toman, Pavel Neškudla, Marie Poulová, Klára Sedláčková Oltová, Martin Matejka, Jan Staněk
Dramaturgie: Tereza Nováková
Hudba: Michal Novinski
Sound design a zvuková postprodukce: Bojan Bojič
Mistr zvuku: Jiří Suchánek
Produkce: Lucie Laňková
Šéfproducent: Michal Sieczkowski
Natočeno ve studiu Zvukovém studiu DAMU v roce 2023.
Zvuková postprodukce: Studio BeLoud Post Production Services