Počty Čechů, kteří vyrážejí na dovolenou do zahraničí, překonaly už loni předcovidová čísla. A jak napovídají prodeje zájezdů od cestovních kanceláří, letošní rok bude zřejmě opět rekordní. S úhradou výdajů na cestování Čechům pomáhají i zaměstnanecké benefity.
Statistiky a průzkumy hovoří jasně. Cestování si Češi neodpustí, i když ekonomická situace není zrovna ideální. A co víc, rozhodně netráví dovolenou jen v tuzemsku, jak tomu bylo v covidových letech. Z průzkumu, který pro společnost Pluxee (dříve Sodexo Benefity) zpracovala agentura Ipsos, vyplývá, že už loni vyrazila na dovolenou do zahraničí více než polovina Čechů. Jen si kvůli vysoké inflaci část z nich vyhradila pro dovolenou skromnější rozpočet, nebo například dovolenou zkrátili.
V podstatě totéž ukázala také data Českého statistického úřadu za loňský rok. Vyplynulo z nich také, že průměrná zahraniční delší cesta uskutečněná v roce 2023 trvala 7,6 nocí a jeden den této cesty vyšel na 1 948 korun (osoba), což bylo o 6 % více než v roce 2022. Průměrná zahraniční kratší cesta pak v roce 2023 trvala 2,4 nocí a průměrné denní výdaje při ní činily 1 789 korun. V meziročním srovnání tedy průměrné denní výdaje na ni vzrostly o 12,3 %.
Rostoucí výdaje za dovolené mohou být také ovlivněny tím, že Češi objevili způsob, jak za cestování ušetřit díky volnočasovým benefitům (například Pluxee Flexi nebo Multibenefit nebo kredit z Cafeterie). Ty dokážou rodinnému rozpočtu výrazně ulevit. „V dnešní době je lze využít nejen na nákup zájezdu od cestovní kanceláře, ale také letenek nebo ubytování kdekoliv na světě například přes Booking.com. V tuzemsku pak třeba na ubytování v hotelu, penzionu, apartmánu, chalupě nebo v lázních,“ vysvětluje Tereza Knířová ze společnosti Pluxee.
Průzkum Pluxee také ukazuje, že Češi si stále častěji dopřávají v průběhu roku více dovolených. „Zhruba polovina si dopřává několik týdenních pobytů během roku. Dva a více týdnů volna najednou si vezme jen necelá třetina. Na dlouhou dovolenou pak vyrážejí nejvíce lidé mezi 45 a 53 lety,“ doplňuje Knířová.
Více dovolených během roku potvrzují i zkušenosti cestovních kanceláří. „Roste podíl zákazníků, kteří letí na dvě, někdy i tři dovolené. V zimě letí za teplem do exotiky, v létě k moři do nějaké osvědčené destinace a pak si ještě léto prodlužují po hlavní letní sezóně,“ říká Lucie Hasman, tisková mluvčí CK Blue Style
Na vlastní pěst nebo s CK?
Rok od roku přitom rostou počty cestovatelů, kteří vyrážejí na dovolenou letadlem.
„Češi chtějí leteckou dovolenou nejčastěji trávit v Egyptě, Řecku, na Turecké riviéře, v Tunisku anebo Bulharsku. TOP 5 zemí se u českého zákazníka v posledních letech tolik nemění,“ uvedla Hasman. Dovoleným s dopravou autem pak tradičně vévodí Chorvatsko, Slovensko a Itálie.
Více Češi cestují do zahraničí na vlastní pěst. Loni podle ČSÚ vyrazily na delší pobyty po vlastní ose necelé tři miliony lidí (52,4 %). U kratší cest byl podíl 89,1 %. Hlavním důvodem je to, že lidé jsou zvyklí plánovat a chtějí mít co největší výběr a možnosti. „Kdo by ale čekal, že mezi těmi, co si vše zařizují sami, jsou jen mladší lidé, bude možná překvapený. Je jich sice nejvíce, ale zdá se, že i dříve narození odbourali s moderními technologiemi jazykovou bariéru,“ říká Knířová ze společnosti Pluxee a dokládá to čísly z loňského průzkumu, který pro jejich společnost zpracovala agentura Ipsos: „Mezi lidmi nad 45 let jich bylo 60 % a mezi těmi nad 54 let dokonce 62 %“.
Vedou luxusnější hotely
Pokud jde o ubytování, dávají Češi v posledních letech přednost ubytování v hotelech. Dovolenou si totiž chtějí opravdu užít. „Vidíme to na stále rostoucím zájmu o služby na vysoké úrovni – čtyř– a pětihvězdičkové hotely prodejům naprosto dominují, byť logicky nepatří k těm nejlevnějším. Stravování all inclusive je již takřka samozřejmostí,“ popisuje Lucie Hasman z Blue Style. Ceny jsou v mnoha případech na podobné úrovni jako loni, některé destinace či hotely v nich ovšem o něco zdražily. A dražší, především přes letní prázdniny, jsou například i letenky.
Více informací zde: https://blog.sodexo.cz/sodexo-benefity-se-stane-pluxee
Zdroj: komunikační agentura Seteva