Na světových scénách je americká kapela Twenty One Pilots jako doma. Je dokonce i první potvrzenou hvězdou příštího ročníku festivalu Colours of Ostrava 2020! Miliardy přehrání písní na YouTube či Spotify, bleskem vyprodané největší koncertní haly, cena Grammy, nominace na Brit Awards, ale především neuvěřitelná, strhující vystoupení... to vše patří k Twenty One Pilots, které tvoří zpěvák a multinstrumentalista Tyler Joseph a bubeník Josh Dun.
„Velmi se na ně na Colours of Ostrava těšíme, protože jejich euforické koncerty představují naprostý zážitek. Během nich si vystačí jen sami dva, podpoření dokonale vizuálně a světelně sladěnou show, do které patří spousta převleků, efektních kostýmů, občas i hořící automobil a strhující energie, s jakou Josh bubnuje, dělá přemety a Tyler střídá jeden nástroj za druhým,” líčí ředitelka festivalu Zlata Holušová. 0
Twenty One Pilots s přirozenou originalitou a nestíhatelnou rychlostí střídají elektropop, reggae, hip hop, drum & bass, punk nebo hymnické klavírní balady. „Někteří lidé tvrdí, že nic nového už nejde vymyslet, a my se neustále snažíme dokázat, že se mýlí,“ říkají. “Vzpomeňte si na snad jakoukoliv světovou hudební cenu a je vysoce pravděpodobné, že ji Twenty One Pilots buď získali, nebo na ní byli alespoň nominováni,” doplňuje Zlata Holušová. Jejich vynikající videoklipy Stressed Out a Heathens mají na YouTube miliardovou sledovanost a další je v úspěšnosti následují. A nebyl pro ně problém stát se na iTunes v šedesáti zemích světa číslem jedna.
Twenty One Pilots pocházejí z amerického Ohia a pojmenovali se po tragickém příběhu z dramatu Arthura Millera All My Sons, kdy lidskou vinou zahynulo jednadvacet pilotů. Svou od roku 2009 neuvěřitelně gradující kariéru popsali lakonicky: „Snažili jsme se zaujmout místní scénu, pak regionální a dál si už nic nepamatujeme. Tak rychle to všechno přišlo.“ Obrovského celosvětového úspěchu dosáhli s vysoce zábavnou hudbou kmitající mezi nejrůznějšími žánry a zároveň znepokojivými tématy o úzkostech, depresích, nejistotách a překonávání osobních démonů. “Když skládáte hudbu, která vyjadřuje pochybnosti, starosti nebo myšlenky o temnějších věcech, kterými prochází dospívající člověk, lidé začnou poslouchat někoho, kdo o tom mluví nahlas.”
Vydali pět alb a dvě poslední - Blurryface a Trench, prodávající se po miliónech – koncipovali jako na sebe navazující tématické, alegoricky vyznívající fantasy opusy o dusících nejistotách. „Myslím si, že naše kultura, pokud jde o sebevraždu či deprese, udělala velký pokrok. Jsem hrdý, že právě hudba je na špici, pokud se týká schopnosti o tom mluvit otevřeně. A mluvit o tom je tak důležité,“ vysvětlil Tyler potřebu nejvyšší možné míry upřímné otevřenosti týkající se útěku z osobní pustiny. Viz skladba Car Radio symbolizující názor „ticho je násilí“.