Když se řekne troll, tak si stále ještě většina z nás představí démonickou postavičku ze Skandinávie žijící v jeskyních či mořích, ale ti, kteří jsou zdatní na sociálních sítích dobře ví, že spíše budeme mít na mysli toho internetového. A právě v tomto složitém období, ve kterém se nacházíme, se nekontrolovatelně zapojují do online diskuzí.
Troll provokuje, rozpoutává hádky, bez přehánění zasévá zlo v diskuzních fórech a blocích. S jasným záměrem zveřejňuje provokativní, urážlivé a nepravdivé příspěvky dotýkající se citlivých témat a posiluje negativní náladu na sociálních sítích. Chce vyprovokovat uživatele nevybíravým způsobem, zasáhnout je tak, aby reagovali emotivně. Jejich záměrem je zcela narušit normální diskuzi a odklonit ji od tématu. Jejich konání se označuje jako trolling či trollování a věřte, nevěřte, má mnohdy propracovaný systém.
Kdo se vlastně stává trollem? Kdokoliv, třeba i vy se můžete nechat unést, ale nejčastěji to jsou jedinci, kteří mají neovladatelnou potřebu narušit chod klidné, vstřícné diskuze svými, urážlivými příspěvky, které jsou provokativní nebo nepodstatné. Mají především potřebu napomínat, zraňovat, tvrdit to, co by raději nemělo být vyřčeno. Často stojí i za dezinformacemi a fake news. Jejich činnost je vzrušuje a toto své uspokojení si přenáší i do dalších debat. Příspěvek trolla má kumulační efekt a negativní reakce na sebe nabalují další.
Sociálních analytici vypozorovali, jaké jsou nejčastější spouštěče trollingu a některé jsou opravdu překvapivé:
- rouška noci – posiluje pocit anonymity
- pudovost – nese uspokojení
- začíná-li diskuse negativně – je to ten správný účet
- pondělí – kritický den v týdnu (ventilování špatné nálady z počátku pracovního týdne)
Sociologové na základě poznatků sestavili vzorec pro odhad toho, jakým směrem se bude internetová diskuse ubírat. Programátoři vyvíjí programy, které se pokouší eliminovat výše popsané typy komentářů, ale bohužel přes veškeré snahy mají trollové pěkný náskok.
Řada trollů má své zadavatele, kterými velice často bývají nejrůznější typy agentur, které koordinují jejich placenou činnost. Internetové útoky jsou jejich denní chléb. Cílem je vždy nějaká provokace či dezinformace, které jsou jen nástrojem propagace nějakého výrobku, ale i náboženství, státu, osobnosti či šíření poplašných zpráv. Často je šíří celá armáda trollů, kteří bývají označováni jako trollí farma. Jsou však i ti, kteří fungující samostatně na základě svého přesvědčení. S vývojem technologií a umělých inteligencí jich nekontrolovatelně přibývá. Identifikovány už byly i Trolloboti, což jsou automatizované účty na sociálních sítích, které sdílí příspěvky určené k propagandě. Ty bývají nastavené pod falešnou identitou.
Bohužel trollové jsou agresoři, kteří se před ničím nezastaví, často stojí i za internetovými útoky a kyberšikanou, která může mít tragické následky. Je nutné si vždy uvědomit, že se jen baví nebo živí rozvracením, a to vede k propagaci konkrétního výrobku, služby, společnosti, jedince či skupiny.
Co byste měli ještě vědět v této souvislosti? Třeba byste měli znát některé ustálené zkratky, rčení a doporučení, které vám pomohou bojovat s trolly:
DNFTT. – Do not feed the trolls. – v překladu to zamená nekrmte trolly, smyslem je nedělejte to, co troll chce (tj. reakce, které troll očekával).
YHBT. YHL. HAND. – You have been trolled. You have lost. Have a nice day. – Doslova Byl jste potrollen. Prohrál jste. Pěkný den. Odpověď na příspěvek diskutéra, který se nechal trollem unést, vyprovokovat k reakci.
Jak se jim však bránit? Je to jednoduché – ignorujte je!